Opgradering af Suzuki Ignis – Danmarks mest kompakte SUV

Da Suzuki Ignis gjorde sin entré i 2017, blev den med ét slag Danmarks mindste SUV. Nu er den blevet endnu bedre med bl.a. opdateret design ude og inde samt et kraftigere hybridsystem som standardudstyr.

Den er nemlig den eneste SUV i mini-klassen, udviklet som en selvstændig SUV-model og fås naturligvis med firehjulstræk. Faktisk har den samme frihøjde som Vitara, hvilket nu fremhæves yderligere med det opdaterede design. Og selvom den er kompakt, er der god plads i kabinen, der også byder på populære SUV-dyder som høj siddeposition og behagelige ind- og udstigningsforhold.

Opdateret SUV-design
Den skarpskårne C-stolpe, de markerede skærme og den særlige “clamshell” kølerhjelm over de karakteristiske Full LED-forlygter, har altid givet Ignis sin helt egen stil, hvilket også har sendt den i finalen til World Urban Car Awards 2017.
Designet er nænsomt opdateret med en ny og mere karakteristisk kølergrill, mens kofangerne for og bag er blevet re-designet og nu forsynet med sølvfarvede skørter, som fremhæver SUV-stilen og den gode frihøjde. Det samme gør de nye lakfarver Tough Khaki og Caravan Ivory, som tilmed kan kombineres med sort tag, hvilket bringer farveudvalget op på hele 16 varianter.

Nydesignet interiør
Indvendigt er den rummelige kabine blevet opdateret med bl.a. nye farvekombinationer på instrumentbordet og nyt design af instrumentgruppen, hvor det er muligt at følge hybridsystemet arbejde.
Både centerkonsol og dørhåndtag er nu med indsatser i stålgrå eller blå metallic, der matcher de blå eller grå detaljer i det nye indtræk på sæderne. I Active- og Adventure-udgaverne har Ignis stadig den smarte sliding-funktion som gør det muligt at forskyde bagsædet 16,5 centimeter i længderetningen, alt efter om man ønsker mere bagage- eller benplads.

Hybridsystem med større batterikapacitet
Suzukis 12V Hybridteknik er standard i alle Ignis varianter og systemet er nu blevet mere effektivt, da batterikapaciteten er øget fra 3 til 10 Ah. Dermed kan systemet assistere oftere og længere end før, f.eks. under acceleration på motorvej. Som altid med Suzukis hybridsystemer er det blot at køre, som man plejer, for at høste gevinsten med “gratis“ strøm.
Hybridsystemet består af en let og kompakt elmotor, et effektivt lithium-ion batteri og et avanceret styresystem. Det er først og fremmest udviklet til at reducere forbruget ved bykørsel og kørsel i myldretid, for hver gang bilen nedbremses samles energien op og lagres i lithium-ion batteriet, og når der derefter sættes i gang eller accelereres, bruger elmotoren strømmen til at assistere benzinmotoren. Og da det er el-motoren, som starter benzinmotoren når start/stop-systemet har været aktiveret, foregår det både lydløst og umærkeligt for føreren.

Opdateret Dualjet-motor
Den 1,2-liters Dualjet-motor er også opdateret og yder nu 83 hk og 107 Nm. Den 4-cylindrede 16V-motor har fået nye indsprøjtningsdyser, elektrisk styret VVT (variabel ventilstyring) på indsugningssiden, oliepumpe med variabelt olietryk og en højere kompression på 13,0:1. Alt sammen for at optimere motorens energieffektivitet. Med et gennemsnitligt forbrug på 19,6 km/l samt en CO2-udledning på 114 g/km (iflg. WLTP) er Ignis i energiklasse A+ med en halvårlig ejerafgift på 500 kr.
En anden nyhed er, at Ignis nu også fås med CVT automatgear, som sikrer en god acceleration ved lave hastigheder, og det lavest mulige forbrug ved fx landevejskørsel ved kontinuerligt at tilpasse gearingen.

Priser fra 139.990 kr.
Suzuki Ignis er ikke kun Danmarks mest kompakte SUV – den er naturligvis også den billigste og det nye hybridsystem er endda standardudstyr på alle modelvarianter.
Priserne starter fra 139.990 kr. for Club-modellen med udstyr som Full LED-forlygter, tågelygter, aircondition, fjernbetjent centrallås og elruder for. For 144.990 kr. medfølger sikkerhedspakken med automatisk nødbremse, vognbaneassistent og slingrevarsel.
Næste udstyrstrin er Active, hvor priserne starter ved 156.990 kr. Her er der endnu mere SUV-udstråling med tagræling, sorte skærmkanter og sideskørter samt udstyr som multimediesystem med 7” touchscreen, Apple CarPlay og Android Auto, bakkamera, alufælge og det smarte længdejusterbare bagsæde.
I topmodellen Adventure medfølger nøglefri betjening, startknap, automatisk klimaanlæg, læderrat og navigation. Priserne starter her fra 165.990 kr. Ignis med CVT automatgear fås fra 182.990 kr., og hvis der skal stå AllGrip på bagsmækken fås Ignis med 4WD til priser fra 179.990 kr.

Premiere hos landets Suzuki-forhandlere
Den nye Suzuki Ignis havde premiere hos de danske Suzuki-forhandlere den 8. juni, og kan ses hos bydelens lokale Suzuki forhandler – Jacobsen Automobiler på Frederikssundsvej 100 !