En æra er slut - efter 12 år stopper produktionen i Sverige af Volvo XC90
-
Efter at have produceret godt og vel 636.000 biler rullede den sidste XC90 ud af Volvos fabrik på Torslanda søndag den 13. juli …
-
Det sidste eksemplar overføres til Volvo Museum
-
Nu forbereder Torslandaverken sig på at skulle producere en ny Volvo XC90
MOTOR: Den 7. januar 2002 lancerede Volvo en eftertragtet nyhed på biludstillingen i Detroit. En bil, som i første række af de amerikanske forhandlere og kunder savnede. Volvo XC90.
Volvos nye XC90 skulle komme til at få over 100 internationale udmærkelser, bl.a. – og allerede i 2003 -”SUV of the Year”. I de bedste år betød en årlig eksportværdi på over 40 milliarder svenske kroner, at modellen kunne bryste sig af at være Sveriges mest værdifulde eksportprodukt. Allerede inden salget startede i 2003, havde Volvos forhandlere modtaget 15.000 ordrer.
Torslandaverken har produceret 636.143 eksemplarer
Alt får en ende. Den 11. juli og efter 636.143 producerede XC90 forlader en af bilverdenens legender Volvos fabrik i Torslanda – og giver plads til næste generation XC90. Den sidste Göteborg-fremstillede XC90 bliver kørt direkte til Volvo Museum. Senere i år tager Volvos nye fabrik i Daqing, Kina, imidlertid over og begynder at producere dagens XC90 under navnet Volvo XC Classic. Denne model skal udelukkende sælges i Kina. På Torslandaverken i Göteborg begynder man i slutningen af januar 2015 at producere en helt ny Volvo XC90.
Hans-Olov Olsson, som i dag er næstformand i bestyrelsen i Volvo Cars svenske salgsselskab, Volvo Personbiler Sverige AB, var i slutningen af 90’erne salgsansvarlig i USA, og i 1998 lykkedes det ham at overbevise selskabets daværende administrerende direktør Tuve Johannesson om, at det var en god idé at satse på en SUV.
I august 1998 fik Hans Wikman til opgave at komme med et forslag til en moderne, ikke for stor, men syvsæders SUV. Projektet fik navnet P28 og skulle baseres på samme platform som Volvo S80. Lanceringen blev planlagt til 2002, og målet var at sælge 50.000 biler om året; et mål, som så rigeligt skulle blive nået. I de bedste år, 2004-2007, blev der solgt ca. 85.000 biler om året. USA har været det største enkeltmarked for XC90 med 38.800 biler i 2004 og 36.200 i 2005.
Samtidig med, at tre designforslag blev forelagt – to fra Californien og ét fra Göteborg – engagerede man en referencegruppe i Californien bestående af kvinder og med deltagelse af bl.a. skuespilleren Maud Adams. Gruppens opgave var at bidrage med ønsker og kommentarer, eftersom en stor den af den amerikanske målgruppe var kvinder.
41 graders varme i ørkenen
Den 4. maj 1999 blev en vigtig dag for projektet. I 41 graders varme blev de tre designforslag fremvist på Volvos testbane uden for Phoenix i Arizona.
Virksomhedens ledelse og dele af den kommende projektledelse var til stede for at blive enige om designet. Det eksteriørforslag, der løb af med sejren, var skabt af Doug Frasher fra Volvo Concept & Monitoring Center i Californien, samme mand som stod bag eksteriørdesignet af Volvo S80.
Projektdirektøren Hans Wikman husker, hvordan det føltes, da ledelsen inspicerede de tre designalternativer under den brændende ørkensol: – Vi i projektteamet var lidt spændte. SUV-programmet var lagt på is to gange før. Nu krydsede vi tommelfingrene for, at designet ville være godt nok til, at ledelsen ville godkende det uden forbehold. Og det var præcis det, der skete.
Vitaminindsprøjtning til SUV-segmentet
Da Volvo gik ind i SUV-segmentet i 2002, mente mange kritikere, at det var for sent. Faktisk skulle XC90 vise sig at blive en vitaminindsprøjtning til hele segmentet, fordi den løste mange problemer, som tidligere SUV’er havde kæmpet med.
– Vi havde en arbejdshypotese, som gik under betegnelsen ”The Next Generation SUV, fortæller Hans Wikman. – Den betød, at vi med den nye Volvo XC90 skulle præsentere innovative løsninger som svar på de problemer, datidens SUV’er var kendt for, bl.a.:
- Muligheden for at skabe en fleksibel bil med et plant bagagerum bag forsæderne
- Køregenskaber og komfort som en personbil
- Førende i segmentet inden for brændstoføkonomi og emissioner
Flere verdensnyheder
Da den blev introduceret i 2002, fremviste Volvo XC90 flere verdensnyheder på sikkerhedsområdet:
- RSC (Roll Stability Control), et system som anvender en gyrosensor til at opdage og modvirke risikoen for overrulning
- ROPS (Roll Over Protection System) til at optimere beskyttelsen af samtlige personer i bilen, hvis den trods alt skulle rulle rundt
- Oppustelige sidebeskyttelsesgardiner ved samtlige tre sæderækker
- En integreret, justerbar barnepude på anden sæderække
- Sikkerhedsseler med ”forstrammere” på alle pladser
- En lavt placeret tværvange foran til at aktivere en modkørende bils sikkerhedssystem ved en eventuel kollision
Mere end ti år senere vurderede amerikanske Insurance Institute for Highway Safety (IIHS), at XC90 stadig var en af de sikreste biler på markedet og gav den 2014 Top Safety Pick+.
Volvo XC90 blev introduceret med en række fem- og sekscylindrede motorer. Alle tværstillede i henhold til Volvos drivlinekoncept. 2004 kom en kraftfuld, tværstillet V8-motor i aluminium til, som blev kombineret med en sekstrins automatgearkasse.
Har lært meget af den første generation XC90
I dag er det tid til at afslutte produktionen af den første generation XC90 i Göteborg for at gøre plads til efterfølgeren, en bil, som tager mindst lige så store skridt på udviklings- og indholdsområdet som sin forgænger.
– Jeg er overbevist om, at vores kunder vil tage godt imod nyheden, siger Dennis Nobelius, der er hovedansvarlig for den nye XC90. – Vi har lært meget om det vigtige helhedssyn for alle i bilen, og det tager vi med os, når vi nu skal følge op på denne succes.
– Vores nye XC90 er ikke bare en naturlig udvikling af en succesrig bil, den er også et glimrende eksempel på udviklingen af vores virksomhed og varemærke, koblet til vores strategi Designed Around You, siger Lex Kerssemakers, senior Vice President, Product Strategy & Vehicle Line Management.