Høring om at øge trafiksikkerheden langs Frederikssundsvej

Sidste år afsatte politikerne på Københavns Rådhus midler til at øge trafiksikkerheden
ni steder langs Frederikssundsvej, og nu er udsendt et konkret forslag, der er i offentlig
høring frem til den 5. november. Baggrunden for initiativet er flere alvorlige færdselsuheld på Frederikssundsvej, der også har fået Brønshøj-Husum Lokaludvalg til at presse på for initiativer, der vil øge trafiksikkerheden på Frederikssundsvej.

I bydelen Brønshøj-Husum er det følgende fem steder, der foreslås trafikale ændringer.
Krydset mellem Bellahøjvej og Utterslevvej foreslås ændret, så fodgængerfeltet på
tværs af Bellahøjvejs tilslutning bliver kortere, og afstanden mellem fodgængerfelt og
blåt cykelfelt reduceres samt oversigten til fodgængerfeltet forbedres.

Ved Brønshøj Torv foreslås krydset ændret således, at stoplinje for busserne på
Krabbeholmsvej trækkes 2,5 m tilbage, så der er bedre oversigt til nærmeste
bussignaler. Herudover justeres fodgængersignaltider, så der bliver bedre tid til at nå
over fodgængerfeltet på tværs af Frederikssundsvej mod øst. Desuden foreslås det at
lukke Brønshøj Kirkevej for indkørende biltrafik, så der er færre konfliktpunkter omkring
fodgængerkrydsningen, der anvendes af mange buspassagerer.
Det foreslås, at lukningen i første omgang udføres som et midlertidigt forsøg, samtidigt
med, at trafikken på Brønshøj Kirkevej og Holcks Plads følges. Hvis lukning af
indkørsel for biltrafik på Brønshøj Kirkevej viser utilsigtede gener i form af en stigning i
sivetrafik på lokaleveje nordvest for Brønshøj Torv samt øget uheldsrisiko ved Holcks
Plads, kan forsøget afsluttes og projektet for Brønshøj Torv revurderes.

Ved Holcks Plads og Elmelundevej foreslås etableret et krydsningspunkt for skolebørn
og andre fodgængere med side- og midterheller umiddelbart vest for Holck Plads.
Samtidig nedlægges eksisterende rabat med cykelparkering, træplantebed samt
kantstensparkering på en strækning af 30 m øst for Holcks Plads mhp. at etablere en
højresvingsbane, hvor bilister kan afvente fri bane med god oversigt mod cykelstien fra
øst. Desuden etableres et blåt cykelfelt, der kan tydeliggøre konfliktpunktet mellem
højresvingende biler og cyklister fra øst. Mod Elmelundevej foreslås nuværende
tidsbegrænsning af indkørselsforbud for motorkøretøjer fjernet, så indkørsel fra
Frederikssundsvej kun bliver lovligt for cyklister.
Krydset ved Husum Torv foreslås ændret således, at der etableres venstresvingspil for
Frederikssundsvejs i begge retninger. Samtidig trækkes stoplinje på Frederikssundsvej
fem meter tilbage fra fodgængerfeltet ved torvet.


Krydset Marbjergvej/Mørkhøjvej/Frederikssundsvej foreslås ændret, så de nuværende
ligeud- og højresvingsbane kombineres på Marbjergvej og venstresvingsbanen
forlænges, samt at der indføre venstresvingsforbud fra Frederikssundsvej til
Marbjergvej.
Efter høringsfristens udløb vil Teknik- og Miljøforvaltningen på baggrund af indsendte
høringssvar vurdere om forslaget skal justeres. Projektet forventes at blive udført i
2026 og 2027.

EF