Med projektet vil vi teste, hvordan et års forløb med tegneserier kan holde læselysten ved lige hos elever på folkeskolens mellemtrin og give børnene et sjovt og kreativt forløb i fagene dansk og billedkunst, hvor de både skal læse og lave deres egne tegneserier.
Dygtige og inspirerende forfattere og illustratorer tager ud på skolerne, hvor de i samarbejde med PLC’erne skal afholde tegne- og skriveworkshops for skoleklasserne i løbet af skoleåret, og vi hjælper undervisere på skolernes mellemtrin med at lade tegneserier indgå i undervisningen. Projektet afsluttes med en elevudstilling på skolerne, undersøgelse af elevernes læselyst og udformning af en køreplan til lignende forløb på andre skoler.
Baggrund:
1 år med tegneserier har til formål at teste, om et års intensivt forløb med tegneserie- eller graphic novel-genren kan øge læselysten hos børn på mellemtrinnet.
Bogmediet ligger i hård konkurrence med digitale underholdningsformater om børn og unges opmærksomhed, og forskningen viser, at der især omkring 5. klasse sker et knæk i læselysten (læs mere i læsevaneundersøgelsen fra 2017). Håbet er derfor, at vi ved at engagere børnene i visuelt stimulerende genrer kan afbøde læseknækket og holde læselysten ved lige.
1 år med tegneserier er et pilotprojekt i mindre skala, der involverer syv skoler rundt omkring i landet og ni forfattere og illustratorer, der sendes ud, alene eller i makkerpar, og laver workshops for klasserne på mellemtrinnet.
Læs pressemeddelelser for projektet på de enkelte skoler her:
Skovgårdsskolen i Charlottenlund
Vigerslev Allés Skole i Valby
Skovvangskolen i Hammel
Henvendelser vedr. projektet kan stiles til blixen@danskforfatterforening.dk
Projektet er støttet af: Slots- og Kulturstyrelsens Udviklingspulje for Folkebiblioteker og Pædagogiske Læringscentre og Huskunstnerordningen